close




迪士尼公司選擇花木蘭這樣的故事,卻不選用中國四美人、女皇帝武則天為電影主題,一定有其考量。
傳統的價值觀念,女孩就是該有「女孩的」樣子,男孩就是該有「男孩的」樣子。
當一個人意識到真實的自己存在本是喜事一樁,但是沒想到在文化包袱極重的壓力下,反倒是一件痛苦難堪的事。
「內在我」與「公眾我」的不協調,使得花木蘭只能私下獨自一人放聲高歌,抒發心中的苦悶。
而匈奴的入侵、外在大環境轉惡,像命運常對人開玩笑般地竟然對花木蘭的生命是種轉機。
因著擔心父親,小女人選擇以男性的身份從軍去、生活著,在性格上她與眾軍中伙伴如呼吸自然般相和,她不用扭捏作態、被限制在一小女子該有的閨秀風範。
花木蘭生命的悲劇轉為喜劇是因為恰巧搭救了皇帝,而使得大家重新肯定她的能力,而不再用肉體是女性而忽視,使得電影音樂『Reflection』不再是悲歌,「Now I see That if I were truly to be myself I would break my famlys heart」
處在這種功利社會文化下,能活得越來越像自己,仔細想來也真不是件簡單的事。
從小到大選填的志願、就業的方向、與人相交真能隨心所欲嗎?
即使是二十世紀末的今日,你我能真實地照的自己的本相而活,暢快自發地活,而且活得越來越像自己的有幾人?










【Michael Crawford】






Look at me
I will never pass for a perfect bride
Or a perfect daughter
Can it be
I'm not meant to play this part
Now I see
That if I were truly to be myself
I would break my famlys heart
Who is that girl I see
Staring straight
Back at me
Why is my reflection someone
I don't know
Somehow I cannot hide
Who I am
Though I've tried
When will my reflection show
Who I am inside
When will my reflection show
Who I am inside





【Christina Aguielra】






【張靚穎】






Look at me You may think you see who I really am
But you'll never know me
Evry day It's as if I play a part
Now I see If I wear a mask I can fool the world
But I can not fool my heart
Who is that girl I see
Staring straight back at me
When will my reflection show
Who I am inside
I am now In a world where I have to hide my heart
And what I believe in
But somehow I will show the world
What's inside my heart
And be loved for who I am
Who is that girl I see
Staring straight back at me
Why is my reflection someone I don't know
Must I pretend that I'm
Someone else for all time
When will my reflection show
Who I am inside
There's a heart that must be free to fly
That burns with a need to know the reason why
Why must we all conceal
What we think How we feel
Must there be a secret me I'm forced to hide
I won't pretend that I'm
Someone else for all time
When will my reflection show
Who I am inside
When will my reflection show
Who I am inside





【李紋】自己的歌






仔細的看著波光中清晰的倒影
是另一個自己
它屬於我最真實的表情
不願意生活中掩飾真心敷衍了
愛我的人的眼睛
我心中的自己
每一秒都願意
為愛放手去追尋用心去珍惜
隱藏在心中每一個真實的心情
現在釋放出去
我想要呈現世界前更有力量的
更有勇氣的生命
我眼中的自己
每一天都相信
活得越來越像我愛的自己
我心中的自己
每一秒都願意
為愛放手去追尋 用心去珍惜
只有愛裡才擁有 自由氣息
誠實 面對自己才有愛的決心
我眼中的自己
每一天 都相信
活得越來越像我愛的自己
我心中的自己
每一秒都願意
為愛放手去追尋 去珍惜去愛
為愛放手去追尋 用心去珍惜


arrow
arrow
    全站熱搜

    TAKUMI 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()